מה הקשיים של החקלאים בישראל?
החקלאים בישראל מתמודדים עם קשיים רבים, ביניהם:
- תנאי אקלים מדבריים בדרום הארץ – דרום הארץ הינו חם רוב ימות השנה ויורדים בו מעט משקעים. בשל כך, יש צורך להשקות את כל הגידולים בהשקיה מלאכותית..
- טופוגרפיה ההררית בצפון ובמרכז – במרבית השטח בצפון הארץ ובמרכזה ישנם הרים ובשל כך יש קושי בעיבוד האדמה ע"י מכונות
- משקעים – רק בעונת החורף ולכן לא ניתן להתבסס על "חקלאות בעל". כלומר: חקלאות שמתבססת על משקעים טבעיים ולא על השקיה מלאכותית.
- מים – כמות המים בארץ נמצאת תמיד בחוסר ומפלס הכנרת נמוך.
- הפרשת קרקעות חקלאיות לבניה – ישנה מגמה ברורה של הפרשת קרקעות חקלאיות לצרכי בנייה בעיקר במרכז הארץ.
- תחרות עם מדינות מעבר לים – תחרות קשה עם תוצרת חקלאית ממדינות אירופה ובעיקר עם מדינות ים תיכוניות. הובלת התוצרת החקלאית של מדינות אלו לתוך אירופה הינה זולה יותר מאשר הובלת התוצרת הישראלית אליה.
- עלות יצור גבוהה – עלות היצור גבוהה בשל מחסור בכוח אדם וחוסר רצון של צעירים לעסוק בחקלאות.
תחומי הפעילות של החקלאים בישראל
גידולי שדה
בערך בחצי מהשטח המעובד בישראל מגדלים גידולי שדה, כגון: חיטה, תירס, כותנה, שעורה, חמניות ועוד. במשך השנים הצטמצמו שטחיהם של גידולי השדה משום שהחקלאים העדיפו לעבור לגדל תוצרת חקלאית רווחית יותר.
הדרים
בעבר היו פרדסים רבים באזור השפלה והשרון, אך הם הולכים ומתמעטים בשל לחצים כבדים של קבלנים לבנות על שטחם.
מטעים
כגון: אבוקדו (גדל בעיקר בשטחים שבהם היו בעבר ההדרים), מנגו, בננות, זיתים (באזורי ההרים), גפנים. תמרים (בעיקר בעמק הירדן).
ירקות וגידולי מקשה
חלק מגידולים אלו הינם גידולי חממה, הזקוקים להשקיה מלאכותית ולהגנה מפני קרה. חלקם מיועדים לשוק המקומי וחלקם ליצוא.
מהו יתרונה של התוצרת הישראלית על התוצרת המיובאת?
מהשדה לבית במינימום זמן – פירות וירקות שגדלים בארץ מגיעים לשולחנו של הצרכן תוך זמן קצר, והכי כיף לקבל פירות וירקות עד הבית כשהם טריים ומכילים את היתרונות הבריאותיים.
לעומתם, הירקות והפירות המיובאים עושים דרך ארוכה עד שהם מגיעים לצרכן הישראלי ואז טעמם ואיכותם ירודים יותר.
עלות גבוהה של שינוע מחו"ל לארץ – שלא לדבר על ה"תרומה" לזיהום הסביבתי. עלות זו מתבטאת גם במחיר התוצרת המיובאת.
הקפדה של החקלאי המקומי על איכות התוצרת – ניתן לראות זאת בעיקר במשקים אורגניים, בהם מתפתחת מערכת יחסים בין החקלאי לצרכנים. הם בוטחים בו ובדרך שהוא מגדל את תוצרתו.
חקלאות ישראלית הינה מותג בעולם – בכל העולם מעריכים את הידע הנרחב ואת הטכנולוגיות הגבוהות של החקלאות בישראל. כך הדבר גם בכל הקשור בחקלאות אורגנית ישראלית, הנחשבת בין הטובות בעולם.
שימוש במוצרי חקלאות ישראלית מבטיח פחות צורך לזרוק סחורה -בדרך הארוכה שעוברת תוצרת חקלאית מחו"ל לארץ ישנו פחת של סחורה שמתקלקל ונרקב. אין ברירה אלא לזרוק או להשמיד אותו.
לכן, כשקונים תוצרת מקומית, חוסכים במזון.
הירוק הירוק הזה – כל שטח חקלאי מבטיח שמירה על השטחים הירוקים של הארץ שהולכים ומתמעטים. כך, שומרת החקלאות בישראלית על שימור קרקע פורייה ועל הטבע הירוק.
רווח הן לחקלאי והן לצרכן – החקלאות הישראלית ובמיוחד החקלאות האורגנית, מנוהלת בצורה הוגנת ויוצרת קו שיווק ישיר בין החקלאי לצרכן. עצם העובדה, שהתוצרת לא עוברת הרבה ידיים מרגע שהיא נקטפת עד שהיא מגיעה ללקוח מבטיחה את טיבה. כך, שגם החקלאים וגם הצרכנים מרוויחים .
תוצרת חקלאית מקומית מחזקת את בריאות האוכלוסייה – אם נשאיל את הביטוי "חוסן לאומי" לנושא החקלאות הישראלית, נוכל לומר כי החקלאות המקומית יוצרת חוסן בריאותי לתושבי ישראל. היא תשבה מצוינת לאוכל המהיר ולג'נאק פוד.
מדוע כדאי לתמוך בחקלאות הישראלית?
- אנו חיים במציאות של התמודדות גלובלית עם מחסור במים, במזון במדינות מתפתחות, שינויי אקלים ובעיות באיכות הסביבה.
ישנה חשיבות רבה שמדינת ישראל תוכל להבטיח לאזרחיה תזונה נאותה ובריאה. - החקלאות הישראלית ושוק ההיי טק הצומח במהירות בארץ הינם שני עוגנים חשובים לחיזוק הכלכלה הישראלית. הם חיוניים כדי ליצור למדינה יתרון מול מדינות אחרות.
- אם החקלאות הישראלית תקבל תמריצים מהממשלה היא יכולה להוות מקום מצוין להעסקת עובדים רבים ולהיות אחד מפתרונות בעיית האבטלה בארץ.
- יצירת חקלאות מתקדמת בארץ הינה משמעותית ביותר לצמיחה כלכלית בישראל.
- ההמצאות, החדשנות והיצירתיות של החקלאות הישראלית תורמות למדינה הרבה כבוד, הערכה וכמובן רווחים כספיים ברחבי העולם.
- מכיוון שרוב המשקים החקלאים נמצאים בפריפריות, פיתוח החקלאות תביא לזרימת אוכלוסייה חדשה למקומות אלו. מגורים בפריפריה הינם זולים יותר ויכולים להקל על מצוקת הדיור במרכז וצפון הארץ.
- עיבוד שטחים חקלאיים מחזק יותר את אחיזתנו בשטחים ובקרקעות של הארץ. חקלאות באזור הנגב ויהודה ושומרון מגבירה באופן משמעותי את אכיפת החוק באותם שטחים.
הדגש שנותנת החקלאות הישראלית מבחינת הדת
- בישראל נהוגה חובת המעשר שלפיה חייב כל חקלאי להפריש 1% מתוצרתו. תוצרת זו נלקחת למזבלה או נמסרת למאכל בעלי חיים.
- משרד הדתות מקפיד על מצוות תרומות ומעשרות – לתת את המעשר ולהפריש את התרומות מסך כל התוצרת החקלאית.
- משגיחי הכשרות מעניקים אישור שבוצעו תהליכים אלו.
- למוצרי החקלאות הישראלית יש שבע דרגות כשרות.
- ישנם משקים בהם יש פיקוח הלכתי בנושא חרקים.
משק מיכאלי – שותף פעיל של החקלאות הישראלית
משק מיכאלי הינו אחד המשקים שיכולים לתת דוגמה כיצד חקלאות ישראלית אורגנית צריכה להתנהל.
כל הגידולים של המשק הינם גידולים אורגניים באיכות משובחת ובהקפדה על כללי החקלאות האורגנית.
במשק מגדלת משפחת מיכאלי פירות וירקות מסוגים רבים, פירות מיוחדים במינם, סוגי נבטים שונים, ירקות שורש איכותיים ועוד מוצרים רבים.
המשק משווק את הפירות והירקות שהוא מגדל עד הבית – במשלוחים הפרוסים בצפון, מרכז ודרום הארץ וכן גם לחנויות ולרשתות שיווק.
"אורגני עד הבית" הוא המוטו של משק מיכאלי – שיווק התוצרת בזמן הקצר ביותר מרגע קטיפתו ועד שהוא מגיע לצלחתו של הלקוח.
וכל זה – במחירים הוגנים ושווים לכל נפש.
כצעד לעידוד החקלאות הישראלית, ניתן למצוא בין מגוון המוצרים של משק מיכאלי גם מוצרים אורגניים ממשקים אחרים. איחוד זה של תוצרת ממשקים שונים מעניק ללקוחות משק מיכאלי אפשרות להזמין מבחר גדול יותר של מוצרים טריים ובריאים הישר מהשדה.